Дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) комбінованого типу № 1 «Дюймовочка» Черкаської міської ради.

Інклюзивна освіта

У нашому суспільстві є різні категорії дітей, частина з яких має проблеми, пов’язані з розвитком та здоров’ям. І, на жаль, сьогодні кількість таких дітей зростає. Кожна дитина має право на освіту, а отже, кожна дитина повинна мати можливість це право реалізувати. І реалізувати це право вони мають на рівні з іншими дітьми в усіх державних навчальних закладах незалежно від статі, національності та не зважаючи на соціальний та майновий стан, стан здоров’я, місця проживання.

В Україні діти з особливими освітніми потребами, здебільшого, здобувають освіту в спеціальних навчальних закладах. Проте, визнано, що діти, які здобувають освіту разом з однолітками у навчальних закладах загального типу, краще адаптуються до навколишнього середовища, оволодівають соціальними навичками, почуваються більш самостійними, потрібними у суспільстві.

Що ж дає інклюзивна освіта дитині з особливими потребами?

  • Перебування в групі зі здоровими однолітками дає дитині з вадами можливість розвивати відповідно її віку комунікативні та соціальні навички.
  • Щодо інтелектуального розвитку — заняття з залучення дітей з особливими потребами сприяють концентрації уваги дітей, посилення їхньої мотивації до навчання.
  • Досвід успішного перебування в інклюзивній групі є добрим підґрунтям для подальшого освітнього залучення та підвищення кваліфікації протягом усього життя.

Перший етап залучення дітей з особливостями психофізичного розвитку до загально-освітнього простору здійснюється у закладі дошкільної освіти.

З 2016 року в нашому дошкільному навчальному закладі функціонують дві групи з інклюзивним навчанням для дітей із синдромом Дауна. Дитячий садок став однією з перших ластівок в м.Черкаси у справі адаптації дітей з особливими освітніми потребами у суспільство здорових однолітків та залучення їх до активного життя.

Навчання та виховання зазначеної категорії дітей передбачає використання особистісно орієнтованих підходів у навчально-виховному процесі, застосування індивідуальних, групових форм роботи, ураховуючи вплив різних видів розладів і хвороб на процес навчання.

Пріоритетними напрямами роботи є сприяння соціальному, емоційному та когнітивному розвитку кожної дитини для того, щоб вона почувалася неповторним, повноцінним учасником суспільного життя.

Життя серед дітей допомагає таким дітям адаптуватись до нормальних життєвих ситуацій, позбутися почуття ізольованості, відчуження. З другого боку, діти, які їх оточують, та дорослі вчаться спілкуватися та працювати разом, формується почуття відповідальності за товаришів, які потребують не лише допомоги, а насамперед — прийняття та визнання.

Мета інклюзивної групи — дати всім дошкільникам можливість найбільш повноцінного соціального життя, активної участі в колективі, тим самим забезпечуючи найбільш повну взаємодію і турботу один про одного. Освітні програми залучення дають можливість малятам з вадами взаємодіяти зі звичайними дітьми, спостерігати за ними, наслідувати їх. Інакше кажучи, діти з особливими потребами можуть отримувати такий соціальний досвід, як і їхні здорові товариші. Крім цього в подальшому спокійно, не соромлячись, без остраху дитина зможе налагодити дружні стосунки з незнайомими людьми. Навчання в групах залучення корисне і для дітей без вад. Спостерігаючи за дошкільниками інклюзивних груп, я дійшла висновку, що починаючи з раннього віку здорові малюки починають розуміти, з якими труднощами зустрічаються їх ровесники, тому вони стають чутливими до потреб інших, толерантніше сприймають людські відмінності. Повсякденні контакти з дитиною з особливостями в розвитку, на мій погляд, сприяють розширенню соціального досвіду, можливо, навіть світоглядних меж звичайних дітей.